Werkatelier over eenzaamheid bij jongeren toont noodzaak samenwerking aan

Op 10 mei kwamen 16 mensen van 10 verschillende organisaties samen tijdens een lunch/werk bijeenkomst over eenzaamheid bij jongeren. Het werkatelier was georganiseerd vanuit het Preventieakkoord Jeugd i.s.m. Samen tegen eenzaamheid Oegstgeest. Eenzaamheid onder jongeren krijgt de afgelopen jaren steeds meer aandacht en is met name in de corona-periode een toenemend probleem gebleken. Wanneer een jongere voor langere tijd last heeft van eenzaamheid kan dit grote gevolgen hebben voor het welbevinden en de gezondheid.

Het belang van oprechte aandacht
Julian van Moosdijk van JoinUs vertelde over de mogelijke signalen van jongeren die kunnen duiden op eenzaamheid, en wat je dan kunt doen. Steeds weer kwam het belang naar voren van oprechte aandacht geven, van herkennen, erkennen en ondersteunen. Ervaringsdeskundige Aranka verwoordde het belang van oprechte aandacht goed en zei: het gaat ook om vertrouwen. Wist je trouwens dat JoinUs ook actief  is in Oegstgeest? https://www.join-us.nu/locaties/join-us-oegstgeest-18-25-jaar/. De groep is open voor nieuwe aanmeldingen!

Geen hokjesgeest in Oegstgeest!
Na een lekkere lunch, door vrijwilligers van buurthuis de Kratong bereid, werd in groepen gesproken over hoe we jongeren in Oegstgeest (nog) beter kunnen ondersteunen. Elkaar als professionele organisaties kennen en elkaars mogelijkheden benutten is een absolute voorwaarde, zo bleek in elke groep. Reden voor de ons om in het najaar opnieuw een netwerklunch te organiseren rond dit thema.

Van woord naar daad
‘En nu aan de slag’ was een veelgehoorde opmerking van de deelnemers. Aan het eind van de bijeenkomst deelden we daarom ook informatie over welke (financiële) ondersteuningsmogelijkheden de gemeente biedt bij nieuwe plannen of pilots.

Heb je naar aanleiding van bovenstaande een vraag, een idee, of wil je meedenken over de volgende netwerkbijeenkomst? Neem dan contact op met Rineke Hoekstra (hoekstra@oegstgeest.nl ) of Mirjana Pannekoek (pannekoek@oegstgeest.nl