Slaapoefentherapie …. wanneer slapen niet vanzelfsprekend (meer) is.

Duurt het lang voor u in slaap valt? Of word u midden in de nacht wakker en komt u dan niet meer in slaap? Bent u altijd moe, veel te vroeg wakker, heeft u slaapritmeproblemen of moeite met opstaan?

Misschien heeft u alles al geprobeerd en weet u niet meer wat te doen om dit te doorbreken.

Pillen slikken is geen gezonde oplossing. Slaapoefentherapie is dat wel.

Als oefentherapeut (Mensendieck) heb ik mij gespecialiseerd in slaapproblemen.

Slaapoefentherapie is maatwerk. U krijgt van mij dus niet de standaard tips maar een uitgebreide intake waarin we uw specifieke slaapprobleem in kaart brengen. Zo weet u precies waar we aan gaan werken en wat u kunt verwachten.

Voldoende slapen is belangrijk voor uw gehele gezondheid.

Als slaapoefentherapeut kan u helpen met:

  • Inzichten die gezond slaapgedrag bevorderen.
  • Inzichten in hoe andere klachten samenhangen met slaapproblemen
  • Hoge kwaliteit (adem- visualisatie-, en ontspannings-) oefenstof die op maat wordt gemaakt voor uw unieke verstoorde slaappatroon.
  • Cognitief gedragsmatige therapie (CGT-i volgens J. Beck), die u weer positief of neutraal leert denken.
  • De baas worden over je eigen gedachten en gepieker (oa. ACT)
  • Gezonde copingstijl, dat wil zeggen: “u leert adequater en zeker ook rustiger omgaan met de gevolgen van uw slaapprobleem waardoor stress vermindert en u uit de vicieuze cirkel komt van slecht slapen”.
  • Uitleg over de architectuur van een gezonde slaap per leeftijdscategorie.

Hoe ziet uw slaapbehandeling eruit?

  • Intake: U krijgt de eerste keer een intake (+/- 60 min) waarbij uw persoonlijke verstoorde slaappatroon en de verbanden met uw klachten helder worden gemaakt en u krijgt direct al inzicht in waar u nu eigenlijk van wakker ligt.
  • Vragenlijsten: U zal 1 of meerdere vragenlijsten invullen om meetbaar en inzichtelijk te maken wat uw vorderingen in de loop van de behandelingen zijn.
  • Behandeldoel/plan: Aan het eind van het eerste consult maakt u samen met de oefentherapeut een behandeldoel en een plan van aanpak waarmee u beiden verwacht de problemen te kunnen oplossen.
  • De behandelingen: de behandelingen die hierna gaan volgen geven vorm en inhoud aan dit plan. U krijgt zowel praatsessies als oefensessies. In een praatsessie neemt u met de therapeut tips door om beter te slapen of gezonder om te gaan met uw klachten op basis van recente, wetenschappelijk bewezen inzichten die horen bij uw type slaapprobleem of wordt u geholpen met gedachtentherapie, slaaphygiene, communicatieve vaardigheden, of mindfulness. In een oefensessie krijgt u praktische handvatten, oefeningen en gevoelservaringen en leert u bijvoorbeeld frustratie om te zetten in ontspanning.
  • Eindrapportage na afloop van het traject stuur ik, indien u dat wilt, een eindrapportage naar uw huisarts of specialist.

Kinderslaapoefentherapie

De hoeveelheid slaap die een kind krijgt is belangrijk. Belangrijker nog dan voor volwassenen. Te weinig slaap kan bij kinderen leiden tot concentratieproblemen, een verstoord bioritme, gedragsproblemen, overgewicht, somberheid en verminderde groei.

Slaapproblemen bij kinderen beinvloeden vaak het hele gezin. Ouders komen onvoldoende aan hun eigen (nacht)rust toe, er gaat veel negatieve energie in zitten, kinderen of ouders worden moe en prikkelbaar etc.

Veruit de meeste kinderen die wij behandelen, slapen binnen enkele weken vele malen beter. Afhankelijk van de leeftijd van het kind behandelen we via de ouders (hele jonge kinderen) of behandelen we het kind met hulp van de ouders. Er is een belangrijk verschil tussen niet kunnen en niet willen slapen. Aan beide problemen is met slaapoefentherapie zeker iets te doen

De slaapoefentherapeut kan jou als ouder adviseren en informeren over

  • gezond slaapgedrag
  • juiste slaapgewoonten
  • richtlijnen voor een gezonde slaap
  • structuur geven aan de dag en de nacht
  • psycho-educatie; wat is goede slaap en hoe zorg je daarvoor?
  • dagindeling en effect daarvan op de nacht
  • afbouwen van de dag
  • effectieve slaaprituelen

De slaapoefentherapeut kan jouw kind slaapoefeningen leren om

  • beter te ontspannen
  • het hoofd stil te krijgen
  • de aandacht naar veiligheid en rust te verleggen (focussen)
  • “uit het hoofd in het lijf” te komen, lichaamswerk
  • ook overdag eens te verstillen middels mindfulness oefeningen voor kinderen
  • Er zijn tevens oefeningen bij die jij als ouder samen met je kind kan doen om de slaap te bevorderen.

Zoekt u hulp bij uw slaapproblemen of bij de slaapproblemen van uw kind?

Kijk voor meer informatie op de website www.slaapoefentherapie.nl of neem contact op met:

Alice Weijers, Oefentherapeut Mensendieck

Slaapoefentherapeut en kinderslaapoefentherapeut

Piet Heinlaan 42C
2341 SL Oegstgeest

071 5156529

www.beweegbewuster.nl